De afronding

30 oktober 2012 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

De laatste twee dagen zijn aangebroken. Het is tijd om terug naar Los Angeles te gaan, een rit van 560 km. Na een kort, maar door de dichte mist tevergeefs,  bezoek aan Fisherman´s Wharf in Monterey rijden we naar Highway 101 om aan de rit te beginnen. De weg voert ons door landbouwgebied omringd door heuvels. We zien veel druivenvelden en overal worden paprika’s geoogst die in grote vrachtwagens worden afgevoerd. Het oogsten gebeurt grotendeels met de hand en wordt meestal door Mexicanen gedaan. Op de weg zelf rijdt veel politie. Niet te hard rijden dus.

Na een paar uur rijden we vlak langs de oceaan en besluiten we te stoppen bij een strand. We kiezen voor El Kapitan State Beach. Als we aankomen zien we een uitgestrekt strand met nauwelijks bezoekers. Tegen het eind van de middag zijn we zelfs helemaal alleen. De zeedieren beginnen dan dichter naar de kust te komen. Veel meeuwen en andere vogels. Ook een paar zeehonden komen dicht bij het strand, maar besluiten toch maar door te zwemmen, maar niet zonder van dichtbij een blik te werpen op Rutger die dan net aan het zwemmen is.

Als de zon onder gaat en het frisser begint te worden beginnen we aan de laatste 200 kilometer. We zien het langzaam donker worden. In de oceaan worden de booreilanden goed verlicht. Een prachtig gezicht om te zien.
Hoe dichter we bij Los Angeles komen hoe drukker het wordt, maar gelukkig zijn we al zo laat dat de files al opgelost zijn. We slapen de komende twee nachten in de stad Inglewood, een redelijk grote stad in het enorme Los Angeles gebied. Het hotel is snel gevonden. Snel de bagage naar boven brengen, douchen, eten, bloggen en ons mentaal voorbereiden op onze laatste dag in Amerika.

De laatste dag besluiten we eindelijk naar het Hollywoodsign te gaan kijken. Dat hebben we nog steeds niet gedaan en het wordt hoog tijd. Hiervoor moeten we naar de snelweg. We besluiten dwars door de stad Inglewood te rijden om de juiste snelweg te bereiken. Inglewood komt regelmatig voor in films over gangs in Los Angeles. Als je er doorheen rijdt is daar niet veel van te zien, al ziet het er wel wat armoedig uit. Maar dat hebben we in andere stadjes waar we doorheen zijn gekomen zijn ook gezien. Wel veel politie op straat. Wat wel erg mooi is de renbaan in Hollywoodpark.

Als we de snelweg oprijden komen we natuurlijk gelijk in een file terecht. Niets nieuws voor Los Angeles overdag. Om bij het sign te komen hebben we op internet een routebeschrijving gevonden. Hiermee is het niet moeilijk om er te komen. Wat we onderschatten is de wandeling die we moeten maken om een goed zicht op het sign te komen. We komen onderweg een fietser tegen die ons de “juiste” weg wijst. Na een flinke klim komen we bij een uitkijk die een prachtig uitzicht biedt op de achterkant van de letter H. Dat was niet helemaal de bedoeling en we beloven onszelf plechtig dat we zijn banden leeg laten lopen als we hem weer tegenkomen. Uiteindelijk komen we bij een punt waar we wel een goed uitzicht hebben.

Nadat we een aantal foto’s hebben gemaakt, teruggelopen zijn en allebei een hele fles water hebben gedronken gaan we op weg naar de pier van Santa Monica, maar niet voor we een broodje hebben gegeten. Van al dat lopen krijg je natuurlijk honger.

Via Mulholland Drive rijden we naar het strand. Deze weg loopt door de Hollywood Hills en biedt een mooi uitzicht op de vallei eronder waar onder meer de Universal Studios staan.

Door naar  Santa Monica, waar de fitnessrage is ontstaan. Er wordt hier nog steeds veel gesport in de buitenlucht. We zien een paar echte atleten bezig met ringen en andere attributen. Gezeten op een muurtje in het zonnetje hebben we er naar zitten kijken.
Bij de pier hebben we gegeten bij een eetcafe waar een dame van ruim 80 heerlijk een biertje zat te drinken. Toen ze klaar was trok ze haar rollerskates aan en ging ze er vandoor.

Ondertussen is de zon weer ondergegaan en is het voor ons tijd om de laatste dag van onze vakantie af te ronden. Tassen inpakken, auto een beetje opruimen, het laatste blog schrijven en dan morgen om 08.00 uur het vliegtuig in.

We vonden het leuk om onze vakantie met jullie te delen en om jullie reacties te lezen. We zien elkaar snel.

1. Wilma:
    31 oktober 2012
    hey lieverd ,ik vond het leuk doe blog lezen ,en miesje mies ook.
    en het is ook handig ,dan weten wij al veel ,hoef je niet alles tevertelen en onthouden .
    ik mis jullie nu al heel erggg ,zo ver weg van mij ,hihihihi/
    xxxxxjes en tot snel en een goeie reis .
    ik ga nu werken bij nicole
  2. Boudewijn en Ina janssens:
    31 oktober 2012
    Wat hebben julie een pracht van een vakantie gehad
    wij hopen dat jullie geen problemen hebben met de storm
    die over Amerika woed een goede vlucht naar huis en tot later
    Ina en pa
  3. Angelique Janssens:
    31 oktober 2012
    Ik vond het ook heel leuk om zo julie te volgen met julie verhalen en de foto's te zien een heele goede reis maar ik denk. Als je dit leest ben je al thuis ik hoop met niet teveel vertraging ik hor julie snel Gr. Van je zus ps nog van harte met je moeder
  4. Annemiek:
    1 november 2012
    We zijn ook weer blij als jullie weer in Maren zijn. Het is nu wel EEEEERG rustig hier.
  5. Marie:
    1 november 2012
    Ha gezelligggggg, jullie zijn weer thuis! Zien elkaar gauw
    xx Léon en Marie