Monument Valley

14 oktober 2012 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

We beginnen de dag vandaag met een hele korte stop bij Mexican Hat Rock. Als je in dit plaatsje hebt gelogeerd moet je toch ook effe checken of dat de rots te herkennen is als "sombrero".  En ja hoor... Als we aan komen rijden valt de rots meteen op. We maken er snel even een fotootje van en gaan door naar de Valley of the Gods. Wat een geweldige rit is het toch om door deze valley te rijden. De dirt road is zo'n 17 miles lang en het is alsof je door niemandsland rijdt. Machtig mooi! De dirt road heeft ook nog zijwegen, nou ja wegen kun je het haast niet noemen het zijn meer zandpaden, maar we gaan het gewoon proberen. Altijd leuk om een weg in te slaan waarvan je helemaal niet weet waar je uitkomt maar wel verrassende dingen tegenkomt.  We maken een heleboel foto's die we pas uitzoeken als we weer thuis zijn. Nu is daar geen beginnen aan.

Als we in de Valley klaar zijn nemen we een weg die ons met hellingen van meer dan 10 procent, haakse bochten en veel grind naar boven brengt. Het is wel oppassen want er ligt al een auto in het ravijn. Onderweg maar ook bovenaan is het uitzicht echt fantastisch! Wij zijn op nog geen enkele plek geweest waar we zo weids konden kijken. Het landschap gaat kilometers aan een stuk de breedte in. Wow! Dit is op geen film of foto te evenaren. Dit moet je voelen!

We maken nog een stop bij Goosenecks State Park. Een canyon die door de San Juan River uitgesleten is en nu de vorm van een ganzennek heeft. Het heeft iets weg van Horseshoe Bend maar dan nog ruimer en hoger. De canyon is op het hoogste punt ruim 500 meter hoog. Heftig!

We rijden door naar het beroemde punt van Monument Valley. One of the landmarks of America! Het silhouet van de rotsen is al kilometers lang te zien en het blijft totdat je bij het eindpunt bent een magisch zicht! Het land van de Indianen, zo bijzonder!

Het wordt weer tijd om de reis voort te zetten. Op weg naar New Mexico! Hiervoor moeten we het eerste gedeelte van de rit van de verharde weg af en een grindweg volgen. Hier en daar zien we wat kleine zandtornado's. We rijden weer door een Open Range en dit is duidelijk te merken aan de hoeveelheid paarden en koeien die los rondlopen. En dan met het uitzicht wat dit landschap ons biedt lijkt het of we in een Western film zijn terechtgekomen. Nu nog op zoek naar John Wayne.

Als we eenmaal weer op de verharde weg zijn blijven de koeien en paarden gewoon loslopen. Opletten dus want de snelheid ligt nu toch een stuk hoger. Dit geldt ook voor de persoon die achter ons rijdt. Een koe steekt in een keer op zijn gemak over. Al slalommend kan de chauffeur de koe nog net ontwijken. Gelukkig maar.... We gaan verder en rijden over een weg die dwars door de rotsen is aangelegd. Op sommige plekken hebben ze de rotsen simpelweg doormidden gezaagd! Dan ben je ineens toch wel erg klein.

Het  wordt tijd om weer op zoek te gaan naar een hotel en restaurant! Dat is in dit gebied niet zo makkelijk. We eindigen de dag in Gallup, Nieuw Mexico.

1. Wilma:
    15 oktober 2012
    dat lijk mij gaaf koeien en paarden ,die loslopen
    ik hoop wel dat jullie goed kunnen slapen ,met mischien de daltons in de buurt ,ihihhihii
  2. Boudewijn en Ina janssens:
    15 oktober 2012
    Ik ben het met Wilma eens ik ben niet jaloers
    maar de foto's te bekilken wat een mooi land
    Pa en Ina
  3. Ellen Borburgh:
    15 oktober 2012
    Prachtige foto''s en weer een mooi reisverhaal. Ik stuur alles weer door naar tante Sylvia en oom Jan. En dat op de maandagmorgen. Hier schijnt de zon ook. De laatste dagen is het zonnig in Breda.
    Mam.
  4. Angelique Janssens:
    15 oktober 2012
    Het is wel heel leuk om te zien dat we bijna de zelfde foto's hebben Gr. Van je zus
  5. Wim & Jeanne:
    15 oktober 2012
    "I'am a poor lonesome cowboy and a long way from home"