Petrified Forest en Route 66

15 oktober 2012 - Petrified Forest National Park, Arizona, Verenigde Staten

We starten de dag vandaag in Petrified Forest en rijden zo New Mexico weer uit om naar Arizona toe te gaan. Altijd maar weer opletten welk tijdstip het in welke staat is, want dat is telkens anders.

Als we wegrijden uit Gallup, voor onze begrippen een grote stad maar voor hier een middelgrote stad, word je niet echt happy. Dit soort steden verdienen echt geen schoonheidsprijs maar goed, ze hadden wel hotels. Je ziet wel dat ze trots zijn op de Old Historic Route 66 die door deze stad loopt. Waar er ook maar plek is, het hangt vol billboards.

Voordat we bij Petrified Forest National Park arriveren rijden we door een flink prairiegebied.  Mooi om te zien. Het uitzicht verandert snel wanneer we het park inrijden. Aan de ene kant van de weg is het groen als gras aan de andere kant desert. Door de vele kleuren ook wel Painted Desert genoemd. De vlakte kleurt eerst donker en krijgt langzaamaan vrolijke pasteltinten met hier en daar een grasvlakte er tussen. Bij ieder uitkijkpunt ziet het er anders uit. Leuk!

Tegen het einde van Painted Desert komen we bij een punt van the Old Historic Route 66. Een leuk stopmomentje. Je ziet precies waar het asfalt uit de grond gehaald is en waar nu het onkruid groeit. De oude telefoonpalen staan allemaal nog op een rij. De weg is  verdwenen maar de nostalgie blijft bestaan!

We gaan verder langs de zeer bekende Santa Fe railroad en komen uit bij de Puerco Pueblo trail. Voor ons een trail van de vier R'en. We zien namelijk Ruïnes, Raven, Rotstekeningen en een wel heel bijzondere en uiterst zeldzame raceauto uit het jaar 1922. De auto is in zeer goede staat. We maken een praatje met de eigenaar. Hij is er nog niet helemaal uit of hij hem gaat gebruiken om te racen of als hobby. Een ding weet hij wel, deze auto moet de weg op en gezien worden door iedereen!

Nu op naar de Mesa Blue Trail. Dit is het enige punt waar je de bergen in kunt lopen. De naam zegt het al. De rotsen kleuren naast wit en grijs ook blauw en lila. Save the best for last. Inderdaad! Het is schitterend om door het ruige maar kleurrijke gesteente te lopen. Je moet op het pad blijven in verband met de zeldzame versteende miljoen jaar oude bomen en stammen die overal in het gebied liggen. In alle vormen, groot en klein. Dit om beschadiging er aan te voorkomen. De boomstammen zien er nog als echt hout uit maar zijn door de vele jaren dat ze onder de grond hebben gelegen helemaal versteend. Dit uitzicht en deze trail maken het Nationale Park helemaal compleet! Toppie!

Als we het park verlaten rijden we door naar Winslow. Via the Historic Route 66. Heerlijk is het om door de stadjes aan de route te rijden en hier en daar te stoppen om  de sfeer weer eens een keer te proeven. Alles staat bij de bewoners in het teken van the old route! Eenmaal in Winslow aangekomen is het vinden van een hotel zo gebeurd. We gaan eten bij El Falcone, een Mexicaans restaurant met echt heerlijk eten en erg gezellig zitten!  Iets dat, als je het zou vertalen naar het Nederlands, toch een ander gevoel geeft bij gezellig en lekker eten... De Valk

Bij terugkomst nog het blog plaatsen met een paar fotootjes erbij. We maken er iedere dag zoveel dat we aan het uitzoeken van de foto' s niet toekomen. Toch willen we er altijd een paar plaatsen om jullie een indruk te geven. En uiteraard het lezen van jullie reacties.  Altijd een gezellig moment!

Tot het volgende blog.

1. Yara en Peter:
    17 oktober 2012
    Gave foto's en prachtige rotspartijen! Geen spatje groen te bekennen op jullie foto's (ziet er maf uit). Begin jullie wel beetje te missen hoor ;) maar geniet er nog van samen!
  2. Wilma:
    17 oktober 2012
    ik vind het superrr leuk die blog ,en miesje leest er ook van ,dat bewaar ik voor hem in het weekend
    en zo weten wij ook al alles ,dit had ik ook moeten doen toen ik zo lang weg was geweest met paul ,wand eigenlijk weet bijna niemand hoe het echt was op mij vakantie ,ik praten er weinig over ,heel raar
    xxxxxxxjes veel plzier maar mis jullie wel hoor
  3. Oom Jan & tante Sylvia:
    17 oktober 2012
    In één woord: Prachtige foto's. Ongelooflijk het kleurenspel van pasteltinten van het landschap het lijkt wel of het geschilderd is.
    Nog veel reisplezier.
  4. Hans en Annemie Schuurmans:
    17 oktober 2012
    Echt Amerika! Kei leuk om dit mee te maken! Geniet ervan en wij blijven jullie volgen!
  5. Boudewijn en Ina janssens:
    18 oktober 2012
    Hoi Monique en Rutger
    Ik blijf me verbazen over de mooie foto's
    en julie verhalen het is wel de tweede keer dat julie daar
    zijn maar toch als ik het lees kom je toch heel veel momenten
    tegen wat je niet had verwacht prachtig
    tot het volgende verhaal Ina en pa