Wupatki National Monument en Sunset Crater Volcano National Monument

16 oktober 2012 - Sunset Crater Volcano National Monument, Verenigde Staten

Wanneer je van Wupatki de route naar de krater neemt start je in een droge woestenij, de high desert, en kom je uit eindelijk uit hoog in de bergen. Je ziet het landschap tijdens de rit veranderen!

Bij de eerste trail naar de indianenruïnes toe loop je over grind, rotsen en lavazand. De ruïnes zijn indrukwekkend. In de verte zie je de San Francisco Peaks waar al sneeuw op de toppen ligt.  Het lavalandschap is steeds meer aanwezig. Met de groene struiken en gele bloemen creëert de natuur weer een mooi stukje landschap. Een stuk verder klimmen we omhoog naar een volgende indianenruïne. Van een afstand lijkt het net op een burcht. Het is een geweldig uitzicht over de high desert en lavaheuvels. Even later  lopen we nog een trail langs ruïnes en opgravingen. Met name met de opgravingen zijn ze nog druk doende. Het harde werken wordt dan ook goed beloond. Er wordt nog regelmatig wat gevonden.

We komen uit bij het Blowhole. Een gat in de grond met een doorsnede van zo'n 30 cm waar een flinke hoeveelheid lucht uitgeblazen wordt. De lucht waait hard en ruikt naar aarde. Voor dames met een rok is dit het juiste Marilyn Monroe moment!

Na de trail rijden we verder en komen we langs grote open vlaktes die oranje, geel en groen gekleurd zijn, waar roofvogels overvliegen en hier en daar een eekhoorn zich laat zien. Langzaamaan verandert het hele gebied in een lavalandschap. De groene vlakte wordt grotendeels vervangen door zwart lavazand en heuvels. Als we bij de krater uitkomen is alles op de grond zwart gekleurd behalve de planten die erop staan. Het is al een warme dag maar door de kleur van het zand voelt het extra warm aan. Het beklimmen van de krater is helaas al een aantal jaren verboden maar er zijn gelukkig genoeg mogelijkheden om de krater te bekijken. Ook zie je de resten van de lavastroom ontzettend goed. Het blijft toch fascinerend om te zien wat hiervan  overgebleven is. Op sommige plekken zijn door de vulkaanuitbarstingen meters hoge lavastromen ontstaan. Mooi en apart is het zeer zeker wel!

De overnachting is deze keer in Flagstaff. Morgen hebben we een aantal activiteiten hier in de buurt. We eten bij Salsa Flavia, een erg leuk Mexicaans restaurant. Het eten is super en de sfeer helemaal goed. Daarna uitbuiken en nog even bloggen.

Fijne dag nog en tot blogs!

1. Marielle:
    18 oktober 2012
    Dag jullie, ik dacht laat ik eindelijk maar eens een berichtje sturen!Wij lezen al jullie verhalen met veel plezier, errug leuk! Ook zoals het geschreven wordt. De foto's hebben voor ons een hoog 'wauw' gehalte. Meer kan ik er nu niet over kwijt, moet en wil het graag kort houden, haha...Blijf vooral zoveel enthousiasme uitstralen bij jullie verhalen en foto's. Lieve groet, De 'Otties".